Prijava na novice
Povpraševanje
Kontaktni podatki

   01 511 40 10       info@tavija.si  

Kako naredijo papir za tiskalnike?

06.12.2021 18:38

Papir za ink-jet tiskalnike prodajemo že 25 let, a nas kupci še vedno presenetijo z oznako 'originalen' papir. Potem razložimo, da kaj takega ne obstaja, in ponavadi opišemo pot, ki jo vsak papir opravi, preden pride do vašega tiskalnika. 

V našem prodajnem programu imamo verjetno največjo ponudbo različnih materialov za tiskanje z ink-jet tiskalniki z barvami na vodni osnovi v Sloveniji. Pred časom smo poiskusili prešteti tipe papirjev, ki jih imamo v prodajnem programu, in smo prišli na številko večjo od 300. Tako velika izbira povzroča preglavice kupcem, zato smo pripravili krajši zapis, kakšno pot opravi papir, preden pride v ink-jet tiskalnik. Boljše razumevanje razlik med papirji omogoča hitrejšo izbiro najbolj primernega materiala za tiskanje. V večini primerov lahko za podoben papir plačate manj, če ni 'originalen' ali dobite boljši papir za isti denar.

 

Postopek izdelave ink-jet papirja

(skrajšana in poenostavljena verzija)

 

Papirnica

Vlakna, potrebna za izdelavo papirja, pridejo v največji količini iz različnih vrst dreves. Najprej jim odstranijo lubje, potem jih nasekajo na manje koščke in dodajo lesene ostanke iz ostalih lesnih industrij. S kuhanjem in s kemikalijami se odstrani lignin in razgradi celuloza. Rezultat je kašasta masa. V maso se ponavadi dodajo polnila, ki omogočajo manjšo prosojnost, večjo prožnost, zahtevano gladkost in vpojnost. Polnila so v glavnem rudninskega izvora (kaolin, kreda, lojevec, sadra, ...). V maso se dodajajo tudi lepila, ki vežejo vlakna in polnila. Lepila so rastlinskega (rižev ali krompirjev škrob) ali živalskega izvora (kožni ali kostni klej). Kaša se nanaša na valjasta sita, iz katerih prihaja nepretrgana debelejša masa, ki potuje skozu različne postopke stiskanja in sušenja. Za beljenje so včasih uporabljali klor, sedaj se to opušča in uporablja okolju prijaznejša kisik in peroksid. Za dodatno beljenje se dodajajo razni dodatki, predvsem optična belila. Ta prevarijo naše oči, saj spreminjajo nevidno UV svetlobo v vidno (modro). Optična belila so zelo slaba za obstojnost papirja. Nekateri posebni papirji imajo vlakna bombažnega ali sintetičnega izvora, pogosto je tudi mešanje vlaken za različne tehnične lastnosti. V papirnicah se izdela osnova za inkjet papirje.

 

Sušilni del stroja za izdelavo papirja

 

Sodobni stroji potrebujejo malo ljudi

 

Premazi

Nepremazne papirje odlikuje cena, saj jih je enostavneje izdelati, a tekoča barva tiskalnika se vpije v papir, se razširi, in ne omogoča ostrih in barvitih izpisov.  Nepremazni papir se pri večji količini barve rad guba, zato je še najbolj primeren za načrte. Rešitev omenjenih problemov je v premazih. Premaze lahko naredijo v istem podjetju kot osnovo, lahko pa večje role prenesejo v podjetja, ki so specializirana za premaze. Premazi se nanašajo kot tekočina, kjer se debelino regulira z zračnimi ali fizičnimi 'noži'. Pri zračnih nožih gre za zrak pod pritiskom, ki piha iz šobe, fizični nož je kovinska plošča, ki odstranjuje odvečni premaz. Premazi se lahko nanašajo na eno stran papirja (kar je značilno za cenejše, produkcijske papirje) ali na obe strani. Nanašanje premazov na obe strani poveča težo papirja, zmanjšuje upogibanje ob različnih atmosferskih pogojih in omogoča dobro osnovo za končni premaz, ki dejansko sprejema barvo tiskalnika. 

 

Končni premaz je lahko mat, polmat ali sijajni. V nekaterih primerih je razlika samo v tem, kako grobo je zgornji premaz zmlet pred nanosom. Mat in sijajni sta lažje razumljiva, polsijajni pa imajo obilo komercialnih oznak, saj je lahko ta premaz bolj ali manj zrnat ali ima kako dodatno lastnost - na primer kovinski lesk. Tako ga lahko potem proizvajalec označi za semimatt, semigloss, pearl, satin, ... ali kaj podobnega.

 

Nepremazni papir
(celulozna vlakna, polnila in lepila)

 

Foto papirji imajo plastični premaz
na obeh straneh

 

Foto papir za enostransko tiskanje
(zgoraj premaz za tiskanje, ostali premazi so
za boljše tehnične lastnosti papirja)

 

Foto papir za enostransko tiskanje
z debelinami posameznih slojev. 

 

Razrez in pakiranje - konvertiranje

Ko papir pride iz podjetij, ki nanašajo premaze, je še vedno v t.i. jumbo rolah. Kupci tiskalnikov potrebujejo pole ali manjše role, katere lahko vstavijo v tiskalnik. Tudi ta postopek je lahko v papirnicah ali podjetjih, ki skrbijo za premaze, a te ponavadi niso opremljene za take postopke. Postopki z jumbo rolami namreč zahtevajo eno, konvertiranje pa drugo miselnost in organizacijo. Iz ene jumbo role lahko namreč naredijo na stotine 'malih rol', kjer vsaka zahteva svojo vrečko, plastiko, škatlo, oznako, ... 

 

TECCO: Previjanje jumbo role na manjše
(desno se lepo vidijo jedra za manjše role)

 

TECCO: Stroj za previjanje z zadnje strani.
Z noži določijo širino manjših rol.

 

TECCO: Stroj za tiskanje zadnje strani papirja
(podjetje, blagovna znamka, posebni certifikati, ...)

 

TECCO je en največjih konverterjev v Evropi.
Na sliki ena od sedmih hal podjetja.

 

Kdo se odloči o lastnostih papirja, njegovi ceni in namenu? 

Možnih je več scenarijev. Nekaj primerov:

  • proizvajalec (papirnica, predvsem papirnice, ki delajo tudi premaze) se glede na želje trga odloči za neke tehnične lastnosti, in to ponudi trgu. Tak izdelek lahko potem najdemo pod različnimi komercialnimi imeni, z zelo različno cenovno politiko. Eno podjetje ga lahko prodaja kot papir za fotografije, drugo kot papir za plakate, tretje kot papir ta izdelavo preiskusnih odtisov. Razlike v ceni so lahko tudi nekajkratne.
  • večji naročnik se lahko odloči za tehnične karakteristike in naroči papir samo za sebe. Taki so v prodaji pod enim imenom, praviloma so dražji, a imajo neko posebnost. Primer: papir za preiskusne odtise EFI. 
  • prodajalec blagovne znamke (recimo Ilford) ugotovi, da v ponudbi visokokavostnih papirjev manjka tak, ki ima določene tehnične lastnosti.

 

Načeloma bi lahko zapisali, da večje kot je naročilo, bolj se lahko zmišljuješ, Pri dovolj velikem naročilu je lahko na zadnji strani papirja poljubno ime, pakirano v škatle s poljubno barvo in grafiko, in podobno. Določena podjetja omogočajo tudi preimenovanje papirja, da cenovno zaščitijo svojo blagovno znamko. Tako imamo tudi v našem podjetju nekaj papirjev z lastno blagovno znamko. 

 

Zanimivo je gledati logiko velikih podjetij - Epson, Canon, HP. Pri nekaterih se še vedno samo bolj ali manj uspešno ugiba, kdo dela za njih - na primer Epson. Pri drugih se proizvajalci s tem lahko hvalijo - na primer TECCO z nekaterimi Canon papirji. Za te 'originalne' papirje velja, da so proizvajalci tiskalnikov izdelali ICC opise in jih vključili v gonilnike. Za ostale morate najti ICC opise pri proizvajalcu papirja ali jih narediti sami. Prav zadnja opcija - izdelava lastnih ICC opisov - zagotavlja barvno najbolj točen izpis. 

 

Zelo zanimiv izobraževalni film podjetja SAPPI o izdelavi papirja: 

 

Naša ponudba

 

Povezane novice

Poleg tistega 'o obstojnosti' najbolj postavljano vprašanje. Uporabniki so močno razočarani, ker pričakujejo odgovor podobno točno, kot če bi imeli sistem zaračunavanja izpisa na 'klik'. Žal temu ni tako.

 

Ceno izpisane strani določata dva parametra:

  • cena barve in
  • količina porabljene barve.

Na kratko:

  • Nobena barva ni obstojna!
  • Pigmentne barve so obstojnejše od dye barv.
  • Obstojnost je odvisna od barve in od medija, na katerega se barva nanaša.
  • Objavljene številke o obstojnosti so primerjalne, ne absolutne!

Pri nakupu tiskalnika je potrebno pogledati tudi, koliko stane izpisana stran. Poraba barve je približno ista pri isti pokritosti, glavna razlika je v ceni barve.

Pri nakupu novega foto tiskalnika je potrebno razmisliti o mnogo dejavnikih. Upamo, da vam bodo naslednje vrstice v pomoč pri odločitvi.

Piškotki za analitiko
Se uporabljajo za beleženje analitike obiskanosti spletne strani in nam zagotavljajo podatke na podlagi katerih lahko zagotovimo boljšo uporabniško izkušnjo.
Piškotki za družabna omrežja
So potrebni za vtičnike za deljenje vsebin iz strani na socialna omrežja.
Piškotki za komunikacijo na strani
Omogočajo prikaz, kontaktiranje in komunikacijo preko komunikacijskega vtičnika na strani.
Piškotki za oglaševanje
So namenjeni ciljnemu oglaševanju glede na pretekle uporabnikove aktvinosti na drugih straneh.
Kaj so piškotki?
Z obiskom in uporabo spletnega mesta soglašate z uporabo in beleženjem piškotkov.V redu Več o piškotkih